dinsdag 19 februari 2013

kleine deeltjes
hebben ze ontdekt
als kleine deeltjes ineens ontstaan
uit een ander deeltje
als uit een elektron ineens twee fotonen ontsnappen
bijvoorbeeld
dat zijn niet eens deeltjes
dat zijn stroompjes, golfjes, pakketjes licht
dingetjes, zeg maar
maar die dingetjes houden altijd contact
hebben ze ontdekt
die dingetjes ontstaan
schieten ieder een kant uit
maar als het ene dingetje
op de ene of andere manier een klap krijgt
en daardoor bijvoorbeeld
rechtsom om zijn as gaat tollen
dan gaat dat andere dingetje
op datzelfde moment
linksom om zijn als tollen
niet omdat het een seintje krijgt
van dat ene dingetje
want dat seintje zou zich dan
veel sneller moeten verplaatsen
dan de snelheid van het licht
en dat kan niet
dat is uitgesloten
die dingetjes 'weten' van elkaar
zoals tweelingen vaak 'weten'
van elkaar
en ook al zijn die twee dingetjes
op een gegeven moment
lichtjaren van elkaar verwijderd
ze blijven van elkaar 'weten'
krijgt het ene dingetje een schop
dan krijgt het andere die ook
dus, stel
er is een dingetje op mars
en daar gebeurt iets mee
en zijn broertje-dingetje zit in mijn hart
in een cel, in een molecuul in mijn hart
dan gebeurt daar op dat moment
dus ook iets mee
en word ik ziek
krijg ik kanker
of een dingetje, heel ver weg
verdwijnt in een zwart gat
wordt opgeslokt door een zwart gat
en zijn zusje - dingetje zit ergens in mijn her-
sens
daar gebeurt op dat moment dus ook iets
mee
in mijn hersens
en dan gebeurt er dus ook iets met mij,
waarschijnlijk
word ik misschien verliefd
hebben ze ontdekt
en het gekke is dat ik nu niet weet
sinds ik dit weet
of ik nou minder eenzaam ben
of juist nog eenzamer

uit Zien & Zien van Gerardjan Rijnders

Geen opmerkingen: